Angst

Bliv ven med din angst



Frygt: En naturlig reaktion på fare

Få styr på din angst

Bliv ven med din angst

Hvad er angst?

Ordet angst dækker ofte over andre ord

Måske kalder du det for:

  • Frygt
  • Nervøsitet
  • Bange
  • Generthed
  • Usikkerhed
  • Osv.

En af de mest almindelige psykiske lidelser

Vi oplever alle angst, frygt, nervøsitet osv. Der er blot stor forskel på, hvordan, hvornår og hvor voldsomt du (og andre) oplever det.

Diagnosen angst er en af de mest almindelige psykiske lidelser, der altså dækker over tilstande af nervøsitet og stresslignende symptomer.

Frygt en naturlig reaktion på fare

Når du udsættes for fare, så er det helt naturligt, at du reagerer med frygt. Når faren er overstået, vil frygten oftest forsvinde igen. Der hvor det bliver et problem, er når frygten – uden nogen reel grund – bliver til angst, der styrer dit liv og forringer eller ødelægger din livskvalitet. Det kan fx være, hvis du ikke tør gå ned og handle, hvis du er bange for at være sammen med andre mennesker (social fobi). Eller noget andet, der begrænser dig i at gøre dét, du egentligt ønsker at gøre.

Hvordan føles og opleves det?

De fysiske, altså kropslige, symptomer kan fx være hjertebanken, smerter i maven, svimmelhed, synkebesvær, ’en klump i halsen’, kuldegysninger, hjertet der galoperer og hamrer voldsomt i brystet, en trykken i brystet, kroppen eller stemmen der ryster, ansigtet eller/og kroppen, der blusser voldsomt op som en brændende fornemmelse osv.

Forskellen på angst og frygt

Når man taler om frygt, så er det noget helt naturligt, du bliver bange for. Frygt er altså en naturlig reaktion på noget, du oplever. Hvor angst derimod kan være – og i mange tilfælde er – en irrationel reaktion, der opstår uden nogen (synlig) årsag. Uanset om der er tale om frygt eller angst, så kan den fysiske reaktion være den samme.

Årsagen

Der kan være mange grunde til, man oplever en følelse af frygt, angst, nervøsitet eller lignende. Man mener dog, at årsagen til angst skyldes en kombination af personens medfødte sårbarhed og forskellige stressende faktorer – samt hvilken støtte personen har fra omgivelserne (forældre, søskende, venner, skolen osv.). For nogle kan det også være pga. traumatiske oplevelser i opvæksten eller senere i livet. Angst ses ofte i forbindelse med andre psykiske lidelser som fx depression. Angst er ligeledes noget, som mange med fx ADD/ADHD oplever i større eller mindre grad.

Arbejd med frygten - så den bliver din ven

Problemet opstår først, når frygten/angsten hæmmer dig i din hverdag og forhindrer dig i at gøre det, du ønsker at gør eller opnå.

Det er derfor vigtigt at arbejde med angsten, frygten eller nervøsiteten, så den ikke bliver din fjende, men i stedet én der passer på dig, som en god ven ville gøre.

Der kan være tilfælde, hvor det kræver flere fagpersoner til at styrke den enkelte og få personen på rette spor igen.

Mit fokus er særligt på de unge mennesker, som på forskellig vis er udfordret af angst. Mange er også udfordret af ADHD eller ADD, som du kan læse mere om her (side om ADHD/ADD eller måske et blogindlæg til at starte med). Stress og ensomhed er også emner, som ofte dukker op på forskellige vis – som kan være årsagen til at man udvikler angst – eller en følgevirkning af at have angst.

Det er muligt at blive fri fra en diagnose

Det er dog vigtigt at huske på, at fordi man har fået en angst diagnose, så er det ikke ensbetydende med, at man skal leve med den hele livet. Det er muligt at arbejde med angsten, så den ikke hæmmer én – eller som jeg godt kan lide at udtrykke det ”så angsten bliver din ven”.

Jeg skriver bl.a. om angst i blogindlæggene: ”Kært barn har mange navne”, ”Angsten kan blive din ven”, ”Angst – en af corona-krisens konsekvenser” samt ”De tre zoner” (og nærmeste udviklingszone/ trygheds-zonen, udviklings-zonen og utrygheds-zonen.

Du kan følge med på min blog, hvor jeg løbende skriver om emner som angst, frygt, fobier, ADHD/ADD og meget mere.

Du er også meget velkommen til at følge mig på Instagram og Facebook, hvis du vil følge med i, hvad jeg arbejder med – og når der er nyt på min hjemmeside

Forskellige former for angst

De to nok mest kendte og mest almindelige former for angst er:

 

Præstationsangst

Når du har (for) høje forventninger til dig selv fx i skolen eller på jobbet.

 

Eksamensangst

Angsten eller frygten for at gå til eksamen. Minder meget om præstationsangst og for mange handler det netop om frygten for ikke at præstere (godt nok).

 

Derudover findes der:

 

Socialfobi

Angsten for at møde andre og blot at være sammen med andre mennesker. Opleves i den ’lette’ form som en anspændthed og i den mere ’voldsomme’ som panisk angst. Mange føler sig ’anderledes’ eller ’forkert’ og er måske flov over at være nervøs. Man frygter, at andre skal opdage, hvordan man har det og man er derfor ofte bange for at komme til at svede, ryste eller rødme.

 

Panikangst

Opleves som en kraftig eller voldsom og pludselig angst. Reaktioner kan være vejrtrækningsbesvær, smerter i brystet, kvalme, svimmelhed og en følelser af at alt er uvirkeligt. Personer der oplever panikangst får ofte tanker om, at de er ved at dø eller blive sindssyg.

 

Generaliseret angst

Her oplever personen konstante/vedvarende bekymringer og uro i kroppen og har en tendens til at fare sammen og problemer med at falde i søvn. Der er ofte en konstant daglig bekymring for, om man har glemt eller overset noget (vigtigt) i løbet af dagen. Man forestiller sig alle mulige negative konsekvenser, hvis der er det mindste, man ikke er sikker på, er i orden.

 

Agorafobi

Angsten for at færdes alene uden for hjemmet, hvilket kan begrænse personen på mange måder. Mange oplever at få katastrofetanker. Tanker om at miste kontrollen, besvime eller for pludselig at falde om. Et typisk tegn er, at man er bange for at gå ud at handle, køre med tog, bus eller bange for store menneskemængder. Ofte har man brug for at have en ven/veninde, forældre eller en partner til at tage med, hvis man skal nogen steder.

 

Enkelfobi

Skræk for højder, tandlægeskræk, flyskræk, vandskræk osv. Men der kan også være tale om angst for forskellige dyr: fx edderkopper, fugle eller hunde.

 

Angst hos børn og unge

Det at vi som børn og unge føler angst (usikkerhed, nervøsitet osv) er en helt normal del af vores udviklingsproces. For nogle bliver angsten dog så voldsom og gennemgribende, at det overmander barnet/den unge (og måske også deres familie). Nogle børn og unge kan, på grund af forskellige omstændigheder, udvikle separationsangst, generaliseret angst, fobier, OCD (tvangshandlinger og – tanker) social angst (socialfobi) osv.

Dette gør sig ikke mindst gældende hos børn og unge (og voksne) der har en ADD/ADHD diagnose eller som er udfordret af andre diagnoser eller/og af sociale/miljømæssige udfordringer.


Kontaktformular

    Kontakt mig telefonisk, på sms, via LinkedIn eller Facebook

    Facebook.com
    Holmskov_Coachingforlivet
    LinkedIn.com
    heidiholmskov


    © Copyright 2020 - Holmskov Coaching & Psykoterapi