De tre zoner

Som jeg bl.a. skrev, i en af mine forrige blogindlæg, Kært barn har mange navne, så er det helt naturligt at blive usikker, nervøs, genert eller føle frygt eller angst. Det vigtige er, hvordan du håndterer din frygt, angst, usikkerhed osv., så du kan leve det liv, du ønsker.

I dette blogindlæg vil jeg fortælle om de tre zoner – og nærmeste udviklingszone. Så du ved, hvordan du opnår læring og udvikling, uden at ende i panik.

… altså hvordan du kan bevæge dig mellem din tryghedszone og din udviklingszone – og undgå at ‘lande’ i den røde zone.

De tre zoner består af:

  • Trygheds-zonen (den grønne zone)
  • Udviklings-zonen (den gule zone)
  • Utrygheds-zonen (den røde zone)
De tre zoner: Tryghedszonen (grøn zone), Udviklingszonen (gul zone) og Utryghedszonen (rød zone)

Den grønne zone – tryghedszonen

Når du er i den grønne zone, så har du det rart og føler dig fuldstændig tryg og godt tilpas.

Den gule zone – udviklingszonen

Når du er i den gule zone, udviklingszonen, vil du ofte få en følelse af usikkerhed og nervøsitet. Det kommer måske kommer til udtryk ved, at du får svedige hænder, stemmen/kroppen ryster, eller du får lidt varme, røde kinder eller andre lign. fysiske tegn.

Den røde zone – utryghedszonen

Hvis du ‘lander’ i den røde zone, utryghedszonen, så vil du opleve en ubehagelig følelse af utryghed. En følelse, som kan få dig til at ‘gå i sort’, så du hverken kan tænke, se eller sige noget. Det kan være en følelse af, at du bliver kvalt eller begynder at ryste og måske får et angstanfald.

De tre zoner: Tryghedszonen (trygt/rart), Udviklingszonen (udfordret/læring) og Utryghedszonen (frygt/angst)

Hvordan udvikler du dig – uden at ‘lande’ i den røde zone?

Øvelse gør mester…

Tag små skridt ud i din udviklingszone

Du udvikler dig bedst ved at tage små skridt ud i den gule zone – og hele tiden mærke efter, hvor langt du kan gå. At det ikke bliver så ubehageligt, at du går i panik eller ‘går i sort’, så du ingenting kan.

Du skal altså hele tiden øve dig i, hvor langt du kan gå, så du kun bevæger dig mellem den trygge grønne og den udviklende gule zone. Hvor du stadig udfordrer dig selv, lærer en masse – og opnår større selvtillid.

Altså en tilstand, hvor du ‘kun’ oplever følelsen af nervøsitet og usikkerhed (rystende stemme, svedige hænder osv.). Men stadig er i stand til at klare en bestemt opgave eller situation (måske med lidt støtte og hjælp).

Du kan udvide dine zoner

Når du udfordrer dig selv og lærer en masse nyt, så vil du opleve, at din grønne zone bliver større. Når dét, der før gjorde dig nervøs, bliver mere naturligt for dig, fordi du har gjort det flere gange. Når den grønne zone bliver større, så skubber den til den gule zone, som skubber til den røde, der så bliver mindre.

Den gule zone giver dig større selvtillid

Det er som stierne i hjernen, som Anette Prehn forklarer i sine ‘hjernesmarte’ bøger. Det er lidt som at gå i en skov for første gang, hvor alt er tilgroet, og du skal trampe græsset ned, for at lave en sti, så du kan komme igennem skoven. Hver gang du går på den samme sti (altså øver dig i noget nyt) jo tydeligere og mere velkendt bliver stien. Med tiden og træning, bliver det lettere, mere trygt og velkendt at gå på stien fremover.

Hvis det er længe siden, du sidst gik på en sti, fx lavede en bestemt opgave, så kan det være, at stien er groet lidt til. Så handler det om at få trampet stien frem igen – så det bliver naturligt og trygt for dig at gøre.

Det du har fokus på, får du mere af…

Hvordan er dit fokus?

– væk fra eller henimod noget?

“Det du har fokus på, får du mere af…”

Det er derfor vigtigt, at du fokuserer på dét, du ønsker at opnå. Det der er godt for dig. I stedet for alt det, du ikke ønsker. Eller det du frygter og er bange for skal ske.

Det handler nemlig ikke kun om at øve sig og blive bedre til at gøre bestemte ting. Det handler også om det du tænker om dig selv og dit liv.

Når du har fokus på at tænke positivt, mens du øver dig i at udvide din grønne og gule zone – og du lykkedes med det. Så opnår du også større selvtillid.

Få øvelser til et mere positivt mindset – i mit næste blogindlæg

I mit næste blogindlæg får du et par øvelser, du kan anvende, til at træne et mere positivt mindset.

Jeg vil desuden komme ind på, hvilken betydning, dine overbevisninger har for dig. At det faktisk er muligt at ændre det, du tror på, hvis du altså ønsker det. Og jeg taler ikke om trosretninger. Jeg taler om det du tænker om dig selv, andre og din oplevelse af livet (og verden). Altså dine overbevisninger.

Har du brug for hjælp til at få et mere positivt mindset?

Hvis du vil vide mere eller tænker, jeg måske kunne være den rette til at hjælpe dig (eller en du kender) med at skabe et mere positivt mindset.

Så giv mig et kald, send en sms eller kontakt mig via kontaktformularen eller via Facebook eller LinkedIn. Så tager vi en snak og finder ud af, hvordan du kan komme godt videre i dit liv. Så du kan få det liv, du drømmer om.

Comments (0)

© Copyright 2020 - Holmskov Coaching & Psykoterapi